16 lutego 2018

Listy do Wybranej Pani - List Trzydziesty Trzeci

Gdyby nie Twa prośba, miałem napisać po dłuższej przerwie. Oczywiście nie dlatego, że zatraciłem radość z naszej korespondencji, lecz z innego powodu. Od sesji naukowej zorganizowanej w naszym mieście z okazji 500-lecia Reformacji nie daje mi nie tylko intelektualnego spokoju myśl, którą wypowiedział dr Mateusz Wichary, zwierzchnik baptystów polskich. Na marginesie dodam, że przed  dziesięciu laty (jak ten czas szybko płynie) poproszony byłem o przedmowę honorową do jego pracy Nowa reformacja czy nowa deformacja. Mówiąc o sola Scriptura , zauważył, że widocznym znakiem szacunku do Pisma Świętego była kazalnica w prezbiterium każdej skromnej czy według protestanckich wzorców bogatej świątyni. I dodał, że dziś często to miejsce jest zajęte przez … kable. Od tego momentu szukam materiałów, by w pełni poznać historię ambony, kazalnicy w jej przede wszystkim przestrzennym usytuowaniu. Jeśli mogłabyś mi w tym lekturowo pomóc, będę ogromnie wdzięczny.

 Jak nie spełnić Twego oczekiwania, wszak zauważyłaś, że dość dawno nie zamieściłem w listach wiersza. A skoro oczekujesz, moja motywacja jest jeszcze większa. Tym bardziej że zbliżają się moje urodziny, zatem umieszczam jeden z ostatnio napisanych utworów. Nie będzie z mojej strony żadnej interpretacyjnej sugestii, liczę na Twą wrażliwość. Gdy myślami się podzielisz, z radością odniosę się do Twych spostrzeżeń.

         *
oświecony blaskiem
sztucznie
wielkomiejskim
wracał
w stukocie kół
by
w przerażeniu
kroczyć potem
leśną gęstwiną

w cieniach pełni
widział
namalowane przez drzewa
prawie wszystkie
dzikie zwierzęta
i
kontury człowieka
bez widocznej twarzy
nie wiadomo dlaczego
twórcę największej
grozy

wyszedł z otulenia gęstwiny
przy pełni w chmurach
by
w bezpiecznej dali
zobaczyć z trudem
znikome światełko
lampy naftowej

z każdym krokiem
przybierało blask
radosnej światłości
wręcz całego świata

             *
Wybrana Pani! Zachęcam do twórczych poszukiwań. Może ktoś z Twoich znajomych interesuje się architekturą sakralną i mógłby - jak to potocznie się mówi- podrzucić poszukiwane przeze mnie lektury.

Pokój Tobie! Wiemy o tym i z tego się radujmy, że prawdziwa światłość, która oświeca każdego człowieka, przyszła na świat.

bp senior Mieczysław